Nieuws uit Uganda

30 Oktober 2022

Van Stichting Kabira mochten we onderstaande nieuwsberichten ontvangen over het schoolproject in Uganda, door onze club van harte gesteund.

30 oktober 2022

Tijd voor een feestje!

De allereerste lichting kinderen rondt de basisschool af op Kabira. Deze kids straalden gisteren tijdens hun afscheidsfeest en zijn een waar voorbeeld voor alle kinderen in de lagere groepen. Wat een mooie opsteker voor de community. Met recht een feestje waard!

Trots!

Stichting Kabira

28 augustus 2022

Tien lokalen bijna af! En nu?

Stichting Kabira heeft tien lokalen voor de peuters, kleuters en basisschoolleerlingen van Munami en de ZES omliggende dorpen gebouwd. Er is nu voor elke klas een lokaal, maar dat betekent niet dat we nu klaar zijn. We doen namelijk nog veel meer!

Samen met de lokale leiders en onderwijsprofessionals uit Nakasongola werken we toe naar steeds beter onderwijs en daardoor een plek op school voor meer en meer kinderen. De meest uiteenlopende onderwerpen komen aan bod. Van het omheinen van het schoolplein zodat de koeien niet meer door ons voetbalveld lopen tot de boekhouding en de verschillende fasen van een goede les. Tijdens deze trainingen zijn we vaak ook actief aan de slag. Verreweg de meeste leermiddelen worden bijvoorbeeld zelf gemaakt.

Vanaf januari 2023 krijgt de school meer gekwalificeerde leerkrachten. Dat betekent niet dat de ongekwalificeerde leerkrachten die zich vaak al jaren ontzettend inzetten voor de school overbodig zijn. In tegendeel! Met zoveel kinderen kunnen we ze goed gebruiken. Te meer omdat ze de afgelopen jaren veel geleerd hebben en nog steeds mooie stappen maken.

Gaaf he, van onder de boom naar ALLEMAAL onder een echt dak. De meeste kids ook al op een stoel of in een schoolbank! Namens alle leerlingen, ouders, leiders, buurtgenoten, leerkrachten en nog veel meer andere betrokkenen: duizend maal dank!

Stichting Kabira

Lees hier meer over het door Rotaryclub Het Eiland gesponsorde project.