Meet me at the Lighthouse

19 Oktober 2021

Schoolproject in Uganda

7 Juni 2019

In het voorjaar van 2019 sleepte Vera Harthoorn de Stimuleringsprijs van het Rotarydistrict in de wacht. Met de prijs, een geldbedrag van € 6.000, kon zij een schoollokaal in Kabira - Oeganda realiseren. Onze club droeg ook nog eens €1.000 bij, waarmee het lokaal volledig ingericht kon worden.

Vera schrijft:
Beste leden van de Rotary,

Afgelopen april hebben jullie een fantastisch bedrag van 1000 euro gedoneerd voor de bouw van basisschool Kabira in Oeganda. Helaas is het lastig om een woensdagavond te plannen, waarop ik jullie op de hoogte kan brengen van het project. Daarom wil ik jullie via deze weg laten weten hoe het er voor staat.

Een jaar geleden ben ik gestart met het inzamelen van geld voor basisschool Kabira. Meer dan duizend kinderen in en om het Oegandese dorp Munami krijgen nauwelijks tot geen onderwijs. De gemeenschap doet haar uiterste best om haar kinderen onderwijs te bieden, maar door gebrek aan geld voor het in dienst nemen van gekwalificeerde onderwijzers en de bouw van een schoolgebouw, hebben de kinderen geen kans op goed onderwijs.

Mensen uit het dorp worden ingezet om de kinderen onder de boom of in een van de hutjes les te geven. Ze worden met behulp van trainingen ondersteund door kinderrechtenorganisatie Safe the Children, maar hebben geen opleiding gevolgd en werken nagenoeg vrijwillig. Bij slecht weer zitten de kinderen in de modder. Zelfgemaakte lesmaterialen worden nat en gaan kapot.

Met Sam Mbangire, hoofdinspecteur van onderwijs in Nakasongola, Oeganda, heb ik vorig jaar een afspraak gemaakt. Als het lukt om permanente klaslokalen te bouwen voor Kabira, belooft hij door de overheid betaalde, gekwalificeerde leerkrachten voor de basisschool.

Inmiddels is er een jaar voorbij en ben ik vier maanden in Oeganda geweest, onder andere om ongekwalificeerde leerkrachten, waaronder het team van Kabira, te coachen en trainen. Een team dat inmiddels een gekwalificeerde directrice heeft, die betaald wordt door de overheid. Want... het eerste lokaal staat!
Inmiddels wordt er binnen en buiten geverfd, is de veranda bijna af en kunnen de schoolborden geplaatst worden. Bovendien is de fundering voor het volgende gebouw uitgemeten.

Daarnaast is er eerder dit jaar een schooltuin aangelegd, waardoor er inmiddels 200 kg mais geoogst is. Hierdoor kunnen de kinderen dagelijks een beker pap krijgen op school. Hoewel het weer de oogst soms behoorlijk in de weg zit, is dit een mooie stap naar uiteindelijk een dagelijkse, voedsame maaltijd op school.

Om aan overheidseisen te voldoen, zamel ik nu geld in voor een kantoor. Officieel doet dit dienst als directiekantoor en ontvangstruimte/personeelsruimte, maar tot er genoeg lokalen zijn, zullen de ruimtes gebruikt worden als 2 lokalen. Om deze rede wordt het 'kantoor' ook wat ruimer dan de standaard kantoren.

Om deze ruimtes te bouwen, is er in totaal ongeveer €3.800 nodig, waarvan inmiddels al €1.530 ingezameld is. Graag wil ik u nogmaals ontzettend bedanken voor uw donatie. Viahttps://www.facebook.com/VeravooronderwijsinKabira/ kunt u het project blijven volgen.

Groeten,
Vera Linn Harthoorn

PS. In de bijlage heb ik een aantal foto's meegestuurd.