Meet me at the Lighthouse

19 Oktober 2021

Dark Sky, donkerte van de Wadden

18 Maart 2022

In het najaar 2019 heeft Rotaryclub Het Eiland Schiermonnikoog een bijdrage toegezegd voor het project Duisternisduinen op Schiermonnikoog.  Het doel van dit project is om de beleving van duisternis in het Waddengebied te versterken. Het project maakt onderdeel uit van het programma Donkerte van de Wadden, dat het gehele Waddengebied beslaat.

Het project is als volgt ingevuld:
  • aanschaf van een elektrische fietskar met ligstoelen en excursiematerialen, die door de gids naar een plek in de duinen wordt meegenomen. Dit heeft als voordeel dat men niet afhankelijk is van één locatie, maar op meerdere plekken op het eiland de duisternis kunnen beleven, zoals in de duinen, op de dijk, op het strand en bij de bunker Wassermann. Het landschap wordt niet ‘aangetast’ door een fysiek bouwwerk in het open duingebied en er is meer draagvlak onder de eilandbewoners;
  • een fysieke plek om de nacht te beleven maakt nog steeds onderdeel uit van het project en wordt in beperktere vorm gerealiseerd in de speelnatuur;
  • ontwikkeling van een nachtwandeling die mensen zelf in het donker kunnen lopen. De route is beschikbaar op de app NatuurRoutes en de website van Natuurmonumenten.
Natuurmonumenten is inmiddels druk bezig met de uitvoering van de plannen. Ook wordt er gezorgd voor een jaarronde programmering met oa (bij)scholingsdagen voor (vrijwillige) gidsen, zodat zij avondexcursies, excursies sterren kijken en sterrenwandelingen kunnen geven.

De nachtwandeling is klaar en als download beschikbaar op de website van Natuurmonumenten en de app NatuurRoutes. De fietskar is in productie genomen, evenals het beleefelement in de speelnatuur, dat de vorm krijgt van het sterrenbeeld Grote Beer. Eind juni 2022 hoopt Natuurmonumenten het project gerealiseerd te hebben en de faciliteiten in gebruik te kunnen nemen.