Rotary Kinderkamp

6 Augustus 2023

Van 29 juli t/m 5 augustus 2023 vond op Schiermonnikoog voor het eerst het Rotary Kinderkamp plaats. De leden van onze club droegen hun steentje bij in de vorm van helpende handen en ondersteuning van de organisatie. Zo hielpen we onder meer de bagage op de juiste bestemming te krijgen, poffertjes te bakken en stuurden we een delegatie als publiek voor het circusoptreden van de kinderen. Hiervan hebben we zelf ook genoten en de voldoening die we kregen bij het zien van al die blije gezichtjes is onbeschrijflijk.

Op 29 juli was het zover: het eerste Rotary Kinderkamp op Schiermonnikoog.

Sinds 1972 organiseert de stichting Rotary Kinderkamp (voorheen Rotary Vlielandkamp) jaarlijks het vakantiekamp op Vlieland voor kinderen die door financiële nood of door bijzondere gezinsomstandigheden anders niet op vakantie kunnen. Doordat de accommodatie op Vlieland niet langer beschikbaar was en er geen alternatief op Vlieland bleek te zijn, is het kamp dit jaar voor het eerst op Schiermonnikoog gehouden. Veertig kinderen tussen de negen en elf jaar kwamen uit het hele land en werden aangemeld door een plaatselijke Rotaryclub. Leden van de club brachten de kinderen van huis naar Lauwersoog en haalden ze na het kamp weer op. Het kamp is gratis voor de deelnemende kinderen, omdat de kosten worden betaald door de Rotaryclubs. Studenten van o.a. disputen van studentenvereniging L.A.N.X. in Amsterdam en een aantal vrijwilligers dat al jaren meegaat met het Schierzomerkamp zijn een week verantwoordelijk voor deze kinderen. Dankzij Stichting Rotary Kinderkamp, de studenten en vrijwilligers, in samenwerking met de deelnemende Rotaryclubs, Rotaryclub Het Eiland Schiermonnikoog en Esther Hagen die sinds al 2006 de Schierzomerkampen hier op het eiland organiseert, is het eerste Rotary Kinderkamp op Eureca een succes geworden.

De kinderen (en de vrijwilligers) hebben een onvergetelijke week gehad op Schiermonnikoog met vliegeren, bodyboarden, pijl & boogschieten, wadlopen, strandjutten, de Balgexpres, een circus, lasergamen, een kampvuur, silent disco en toffe buitenspellen. Ook hebben ze het eiland beter leren kennen door Sytze Schut die bij de bunker oorlogsverhalen heeft verteld en doordat ze bij drenkelingenkerkhof Vredenhof zijn geweest. Al met al een onvergetelijke week waarbij op Lauwersoog de nodige tranen werden gelaten toen de kinderen na een week weer werden opgehaald. We kijken nu al uit naar volgend jaar!